Friday, December 10, 2010

Sayangkan anak? Tangankan je..~

Salam
pernah dgar pepatah ni..?
sayangkan anak,tangan-tanngankan,sayangkan isteri, tinggal-tinggalkan..
so ape mksud dy? hari ni aku nak ulas sket pasal tjuk ni..
mengikut kamus otak aku,tangankan dsni bukan la bermaksud memukul..ttp melakukan sesuatu..
ini bagi mendidik anak2 tu..supaya mereka mghormati ibubapa..
supaya mereka diajar tntang kehidupan..tp sesetgah knak2, mgkin dgan 
mengangkat tngan sudah mmpu menakutkannya..bagi sstgah yang lain, mgkin dgan memukul..
tp bukanlah dgn niat mencederakan dia..hnya untuk memberi peringatan.. peringatan tntng realiti kehidupan..
bukan kehidupan yg penuh perlindungan...

kalau syangkan isteri, tggal-tggalkan..knape ye?
aku rsa la, sbb bila kita tggalkan isteri, ia akan meyebabkan persaan rndu itu mkin kuat..
so akan makin erat la ksih sayang...btul x..




sbnarnya, hari ni aku nak berdiskusi ttntang tgan-tgankan...
rasenya msih adakan dzaman ini..atau sudah pupus dtelan zaman?
mngikut pemerhatian aku, mmg dah berkurangan la..mgkin msih ada, tp bak kata nujum pak belalang..
'jarang-jarang'..

kalau tgok bbdak sekrg, mkin x hormat pd  org tua..mkin truk perangai..
salah siape? salah ibubapa la..sbab anak ibarat kain putih.. ibu bapa kna mencorakkannya.. 
kalau guna corak taik, xkan la nak jdi aiskrim plak kan..
mcm crita anakku sazali..sbb manjakan anak, anak pon jd kuang ajar..
"ini smua salah bpak la,terlalu manjakan sazali" kata Sazali..
mgkin ada btulnya, kita selalu sgt memenuhi kemahuan anak2..mmg x salah..
tp jgan la smpai keterlaluan..kkdg smua kemahuan diturutkan je..
"ala, anak sorang je, sape lagi yg nak habiskan harta kalau bukan dia"
"dulu aku susah, jd skrg aku xnak anak aku susah mcm aku dulu"
hurm. ni la kata2 yg selalu dengaq...

kdg2 ank perempuan telah diasuh dgan silap yg salah..x pernah dsuruh buat kerja rumah tgga..
jd bagaimna ibubapa nak menyediakan mereka kelak..
"eh,jgan dtang,nnt kamu masak hangus"
"xperlu tolong, mak boleh bwat, kamu pergila belajar,.."
kalaulah alasan bgni yg dberikan, bila anak akan belajar dr kesilapan..
mereka x pernah dbrikan peluang utk melakukan sesuatu..kerana apa?
krana alasan sygkn mereka..alasan yg x munasabah..

jd berbalik kpd main point aku td, kalau sygkan anak, jarlah mereka..
gunakan tngan anda utuk melatih mreka menjadi org yg lebih berdikari..

Sayangkan anak.tgan-tgankan...~

 hurm, tangankan mereka sebesar-besarnya...
supaya mereka mengerti realiti kehidupan...


No comments:

Post a Comment