Thursday, October 13, 2011

Kembalinya mereka,menyusulnya kita~

Kebelakangan ni banyak kematian yg berlaku terhadap org2 yg disekeliling aku. Sehari sebelum Hari Raya Aidilfitri baru2 ni,seorang sahabat yg tinggal sekampung dgn aku telah pergi menemui Ilahi.


Pada Hari Raya kedua,nenek saudara aku yg tinggal disebelah rumah juga telah pergi meninggalkan kami. Dia lebih mesra dikenali dgn pnaggilan Tok Long dikalangan ahli keluarga kami.. Masih teringat,kalau dulu aku selalu ke rumahnya untuk mengambil buah jambu yg berada dlm perkarangan rumahnya. Aku juga sering melalui rumahnya untuk ke kedai runcit berdekatan.


Minggu lepas, Tok Guru aku yg mengajar aku Al-Quran pula telah dijemput oleh Izrail. Beliau dipanggil Tok Wa Man dikalangan org kampung. Aku mula dihantar berguru dgn Wa Man sejak aku 5 tahun sehinggalah aku tamat  mengaji seaktu umur 12 tahun. Walaupun aku telah khatam lebih awal,tp aku masih lagi berguru dgn dia bagi mengisi waktu malam. Setiap hari,pelajaran akan bermula pada pukul 7.30 mlm hingga pukul 915 malam. Jadi setiap hari hampir 2 jam masa telah dihabiskan bersama beliau. Beliau byak berjasa kpd aku. Ilmu Al-Quran yg dipelajari tak mungkin dapat dibalas dgn wang ringgit. Semoga Allah shj yg membalasnya.


Masih teringat,ketika mengajar,Wa Man akan memegang sebatang rotan. Sekiranya berlaku kesalahan, beliau akan menegur. Bagaimanapun sekiranya kesalahan masih berulang,rotan tadi akan hinggap di bahagian belakang. Bila difikirkan kembali, aku bersyukur dgn kaedah yg digunakan, Alhamdulillah aku berjaya menguasai bacaan dgn baik. Pelajaran aku yg terakhir ialah membaca Al-Quran dlm keadaan terbalik. Beliau pernah menyatakan hasrat supaya aku menguasai kaedah ini kerana siapa tahu suatu hari nnt aku akan mengajar Al-Quran itu sendiri. Aku juga bersyukur kerana sempat bertemu dgn beliau pada Hari Raya lepas.


Semoga pemergian mereka ini akan menjadi pengajaran kepada aku. Sesungguhnya perkara yg paling dekat dengan kita adalah kematian. Samada kita suka atau tidak,kematian telah ditetapkan.


"Tiap-tiap jiwa merasakan mati; kemudian kepada Kami kamu dikembalikan." (29:57)


Allah dan janji yg semua kita akan kembali kepadanya. Yg berbeza adalah cara kita kembali. Adakah kita akan kembali dgn keadaan kufur nikmat atau dlm keadaan yg beriman kepadanya?


Allah berfirman dalam Surah Taha:
[74]
"Sebenarnya sesiapa yang datang kepada Tuhannya pada hari akhirat sedang ia bersalah maka sesungguhnya adalah baginya neraka jahannam yang ia tidak mati di dalamnya dan tidak pula hidup. 
[75]
"Dan sesiapa yang datang kepadaNya sedang ia beriman, serta ia telah mengerjakan amal-amal yang soleh, maka mereka itu akan beroleh tempat-tempat tinggal yang tinggi darjatnya: 
[76]
"(Iaitu) Syurga-syurga yang kekal, yang mengalir padanya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itu ialah balasan orang-orang yang membersihkan dirinya dari perbuatan kufur dan maksiat". 





Tahun ni umur aku 20 tahun. Bila difikirkan,berapa byak manakah amalan yg telah aku lakukan. Adakah amalan aku selama ini diterima oleh Allah? 20 tahun.Berapa lama lagikah umur  yg tinggal..Setahun? Sebulan atau sehari lagi. Semoga hari-hari yg tinggal akan dimanfaatkan sebaiknya.


[3:102]
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. 




No comments:

Post a Comment